Gulasz z kiełbaskami i cydrem

Przepis pochodzi z książki "Sztuka dobrego jedzenia" autorstwa sióstr Hemsley. Nieco zmodyfikowany przeze mnie - nie mogłam nigdzie znaleźć brukwi, więc zastąpiłam ją selerem. 



Moje uwagi do przepisu: wydaje mi się, że to danie lepiej będzie wyglądać i smakować, kiedy warzywa pokroi się na mniejsze kawałki (ok. 1 cm). Korzystniejsze może być też wybranie cieńszej kiełbasy. Polecam oczywiście kiełbasy dobrej jakości. Najlepiej szukać takich, które mają dużo mięsa, a poza nim wodę, sól i przyprawy. Jeśli to możliwe - wybierz kiełbasę, która nie ma konserwantów i dodatku białka roślinnego. Danie świetnie paruje się z prostą surówką z kapusty, lub innym lekkim warzywem. Na pewno jedną z najlepszych stron dania jest to, że jest eintopfem - wszystko robi się w jednym, dużym garnku. 


Moja ocena: 6/10. Ocena dotyczy pierwszego wykonania. Myślę, że byłaby wyższa, gdybym pokroiła drobniej warzywa, a kiełbaskę mocniej zrumieniła.

Składniki (wychodzą 4 spore porcje):

  • 1 łyżka oleju roślinnego do smażenia (użyłam rzepakowego)
  • 4 dobrej jakości białe kiełbasy (w sumie ok. 500 g)
  • 1 cebula, pokrojona w kostkę
  • 1 duży por, opłukany i pokrojony w plastry
  • 3 ząbki czosnku, drobno posiekany
  • 2 łogygi selera naciowego, pokrojone w kostkę
  • 250 ml wytrawnego cydru
  • 1 łyżka przecieru pomidorowego, lub dobrej jakości ketchupu (polecam Ketchup Roleski - jest intensywnie pomidorowy i nie ma zagęstnika w postaci skrobi)
  • 1 łyżka musztardy
  • tymianek, szałwia i rozmaryn - po 1 dużej szczypcie
  • 1 liść laurowy
  • 250 ml wywaru wołowego lub warzywnego
  • 1 duży korzeń selera, pokrojony w kostkę (można ew. zastąpić ziemniakami)
  • 2 duże marchewki, pokrojone w kostkę lub półplastry
  • sól i pieprz

Kaloryczność i wartości odżywcze:

Całe danie będzie miało ok. 1900 kcal, jedna porcja to ok. 500 kcal. Będzie ono zawierało (w jednej porcji:
  • białko - ok. 25 g
  • węglowodany - ok. 25 g
  • tłuszcz - ok. 28 g
Można łatwo zmniejszyć kaloryczność zastępując białą kiełbasę wędliną drobiową.

Wykonanie:


W dużym garnku rozgrzej olej i zrumień kiełbaski. Uwaga - ja za pierwszym razem zrobiłam to zdecydowanie za słabo. Bardziej zrumienione kiełbaski to więcej smaku. Zrumienione kiełbaski przekładamy na talerz. 
Na wytopiony z kiełbasek tłuszcz wrzucamy cebulę, por, seler naciowy i czosnek. Podsmażamy warzywa, aż zmiękną. Zależy nam na tym, żeby warzywa lekko się skarmelizowały i lekko zrumieniły. Następnie zalewamy je cydrem, doprowadzamy do wrzenia i redukujemy sos. Dodajemy ketchup, musztardę i zioła, następnie mieszamy.

Do garnka dolewamy wywar i dodajemy pozostałe warzywa. Gotujemy do miękkości - ok. 30 minut. 
Kiełbaski kroimy na plastry i dorzucamy do garnka na jakieś 10-15 minut przed końcem gotowania. 
Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. 

Smacznego!

Komentarze

Popularne posty